مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه
تاریخ دفاع : 1394/08/01
اساتید راهنما : پروفسور منصور کاظمی مقدم
اساتید مشاور : دکتر عباسعلی چنگلوایی
اساتید داور : دکتر محمد آبدیده
مشاهده سایر پایان نامه های سید فخرالدین طاهرزاده موسویان
نفت خام از برشهای مختلف سبک تا سنگین تشکیل شده است. در برخی از مخازن برشهای سبک و در برخی دیگر برشهای سنگین آن بیشتر است. در هر دو نمونه مخزن ترکیبات سنگین هیدروکربوری طی دما و فشار مخزن نفتی تمایل به رسوب دارند. تحلیل شرایط مخازن از لحاظ میزان رسوب آسفالتین به هنگام استخراج نفت از مهمترین مسائل در ازدیاد برداشت و یا ثابت نگاه داشتن شرایط برداشت از مخازن می باشد. با افزایش میزان رسوب آسفالتین در مخزن و نشست سطحی آن لذا با انسداد گلوگاه های حفره دبی خروجی کاهش می یابد و نیز با تغییر ترشوندگی سنگ از آب- دوست به نفت- دوست در نتیجه جذب این مواد بر روی سنگ لذا بخشی از نفت به درون سنگهای مخزن هدر رفته و به مرور زمان میزان برشهای سنگین افزایش یافته و مشخصات نفت را سنگین تر و از مرغوبیت آن در طول زمان می کاهد. این پایان نامه با استفاده از داده های مکانیکی مخزن و مشخصات نفت آن و با استفاده از مدل پایه Wang و ارائه مدل پیشنهادی لذا بصورت تحلیلی مدل پیشنهادی را جهت بررسی شرایط رسوب آسفالتین داخل مخزن و بر اساس شرایط مرزی و شرط اولیه معادله حل نموده و سپس در نمودارهایی به تحلیل تاثیر نفوذ پذیری در دبی های مختلف تزریق پرداخته و میزان انحراف داده های تجربی آزمایشگاهی را با داده های مدلینگ مقایسه کرده و مدل را اعتبار سنجی می نمایید .